Retki Kuhankuonolle 17.8.2019

16.7.2019 klo 09:00

Retki Kuhankuonolle, Kurjenrahkan kansallispuistoon 17.8.2019

Matkan Kuhankuonolle teemme Fölillä. Fölin lähtöpaikkana toimii Puutori ja siellä pysäkin numero on PT5. Lähtöaika on 10.15.

Saavuttuamme Kuhankuonolle lähdemme kiertämään Savojärven kierroksen (6km). Kuuden kilometrin reitti jakaantuu kahteen kutakuinkin tasan kolmen kilometrin jaksoon, käväisemme pikaisesti Kurjenpesällä ja jatkamme kohti Rantapihaa, jossa voimme paistaa makkarat, ellei ole metsäpalovaroitusta. Rantapihalla on kuitenkin kioski, josta voi ostaa esim. jäätelöä. Evästauon jälkeen jatkamme matkaa ja kävelemme Kurjenpesälle, jossa voimme pitää toisen tauon. Kurjenpesältä kävelemme takaisin Fölin lähtöpaikalle.

Takaisin lähdemme Kuhankuonolta Fölillä klo 15.10. Turussa olemme n. klo 16.10.

Kävelemme rauhalliseen tahtiin ja vietämme kunnon tauot. Vaihtoehtoisesti voi kävellä haluamaansa reittiä ja palata Turkuun oman aikataulun mukaan. Ilmoitathan omasta suunnitelmastasi ryhmän vetäjälle.

Jokainen maksaa itse omat bussimaksunsa, Föli-kortti käy maksuvälineenä.

Mukaan sään mukainen varustus ja hyvät kävelyyn sopivat kengät (reitillä on paljon pitkospuita) sekä tietysti eväät: makkaraa, leipää, kahvia, mitä haluat!

Ryhmänvetäjinä toimivat: Maarit Salonen 044 9073606 ja Heidi Laaksonen

SAVOJÄRVEN KIERROS 6 km / 2 tuntia (helppo reitti)

Savojärven kierros on osa Kuhankuonon retkeilyreitistöä. Se saatiin Savojärven pohjoispuoliselta osaltaan pitkostettua valmiiksi juhannukseksi 2012. Enää ei tarvitse Rantapihan ja Kurjenpesän välillä kulkevan kävellä edestakaisin, vaan pohjoisen Lammenrahkan halki, Savojärven rantoja mukaillen kiemurtelee nyt helppokulkuinen pitkos. Kierroksella näkee keidasrämettä, isovarpurämettä, lyhytkorsinevaa, reheviä vesilaskuja ja massiivisten mäntyjen kansoittama kivennäismaasaareke, Mäntysaari. Savojärven pohjoispuolella on melkein koko matkana ajan näkymä järvelle. Eteläpuolella reitti kulkee metsäisessä maastossa, jossa on kivennäismaaharjanteita ja luhtaisia suojuotteja niiden välissä, niin kierroksen kävijällä on erinomaisen kattava näkemys eteläsuomalaisista soista, jos vaan on silmänsä auki pitänyt reitillä kävellessään.

Savojärven kierrokselle voi matkalainen lähteä joko Rantapihalta Savojärven länsipuolella tai sitten Kurjenpesältä, järven itäpuolella. Reitti on kaikilta osiltaan erinomaisessa kunnossa kulkea - pitkospuut tai sepelipolku kattavat kaikki vähänkään hankalat maastokohdat ja mahdollistavat kävelyn lenkkikengissä kuivin jaloin myös sateisina aikoina. Aikaa reitin kiireettömään kiertämiseen menee helposti pari tuntia, maisemien ihailijalla enemmänkin.